fredag den 5. august 2011

Blomme tid

Så blev det blommetid og jeg har høstet den første omgang blommer. Vi har helt vildt mange i år.
Så jeg var ovre til genboen i nr 1 med en pose. Imorgen skal jeg vist op med stigen, for alle de mørkelilla sidder i toppen. De blommer vi har er opal blommer og de skal ikke bestøves af andre blommetræer.
Hertil aften har jeg kogt Blomme rabarber marmelade og lavet blomme vanille likør.
Da jeg for det meste sylter/koger uden sukker bruger jeg dengrønne Melantin.

Til blommemarmelade er brugt:

2 Kilo blommer
8-10 stænger rabarber.
1 vanillestang flækket.
½ l Vand

blommerne udstenes og flækkes, rabarberne snittes i 2-3 cm lange stænger. Vanille stangen flækkes.
Det hele kommes i en gryde og den ½ l, vand hældes over.
Det hele koges i 5 min.
Dernæst puttes 2 breve melantin i gryden og det koger videre under omrøring i 2 min.
Så er marmelade færdig.
Det hele kommes i Atamon skyllede glas.

Ny plukkede blommer uhmmm


Klar til at blive kogt


Færdig kogt marmelade så er det kun melantinen der mangler.


Blomme Rarbarber marmelade 
det var lidt svært at skrive med kridt på et brand varmt glas.
Jeg har selv malet glasene med tavlemaling.


Ud over marmelade fik jeg også lavet
Onkel Johnny Blommelikør.
Vi har fået vores fantastiske blommetræ af min onkel og tante for ca 8 år siden.
Vi fik et fordi vi havde været til middag hos dem og til dessert fik vi
Vodkamarinerede blommer på vanille isen samt en hjemmelavet Blommelikør til og vi syntes begge det smagte helt fantastisk.
Så sådan et træ måtte vi have.

Her kommer opskriften.
Onkel Johnnys Blommelikør.

1 atamon skyllet henkogningsglas.
Fyld op med halveret blommer.
tilsæt 500-600 g rørsukker
fyld ca ½ liter vanille vodka på.

Nu skal de stå og trække. Om 2 dage skal der lige røres rundt i det og igen om 3 uger.
Jeg har sat min mobil til, at huske mig på det.
Så skal de helst stå 1- 2 mdr. til før de er klar, men det kan godt smages undervejs.
Når de er færdige, kan du servere den dejligste blommelikør, og nogle blommer man ikke skal spise for mange af, så bliver man vist lidt snalret.





Velbekomme







2 kommentarer:

  1. Det er første gang jeg er på din hjemmeside.
    Søgte efter en Blommelikør, og fandt din ret interessant, fordi du bruger rørsukker, som jo er den rene natur.
    Jeg har også en Blommesnaps til trækning.
    Begge har nu stået i en måneds tid.
    Efter din opskrift vil Blomelikøren stå klar til nydelse til jul. Perfekt!
    Skriver igen når likøren er færdig og prøvesmagt.
    Hilsen
    Henry
    Alsingeren

    SvarSlet
  2. Hej Henry
    Tak for din kommentar.
    Håber du får en rigtig god blommelikør ud af det.

    mvh Tine som lige har rørt i sin likør ;O)

    SvarSlet

Tak fordi du læste mit indlæg.
Jeg elsker kommentar eller hilsner på min blog, så skriv gerne en hilsen til mig.
Alle indlæg bliver læst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...