søndag den 9. oktober 2011

En dejlig fødselsdag er ovre

I dag har vi fejret Mille, som imorgen bliver 2 år.
Vi var 21 til brunch, de 8 heraf var børn.
Mille fik mange fine gaver.
Bla en ny stor dukkevogn fra Brio i lilla, stor dukke med langt hård. Trehjulet cykel til dukken, ny hovedpude, ny kjole, småfolk badekåbe i lilla, løvernes konge på blue ray, ny cykel med støttehjul, hår pynt, samt næsten 1000 kr i kontanter...sikke en fornem høst...man skulle være barn
dyb koncentration...
kan næsten ikke nå toppen...mor

Brunchen bestod af :

Græsk Yoghurt med Honning og hjemmelavet mysli
Hjemmebagte grovboller
Hjemmebagte italienske boller.
Rosmarin brød.
Kanelsnegle
Chili marineret cocktailspølser
alm. cocktailspølser
røræg
bacon
Rasmus klump pandekager med Chokosovs el. sirup.
fyldte paprika og Oliven.
Pølse og ostebord med lækre pølse og lidt ost fra den italienske købmand i hundige storecenter/waves.
Her er pølse og ostebordet.
Der var 2 forskellige Italienske pølser, alm dansk hvidløg pølse.
Små knaburch pølser, Bornholmske pølser, Chirozo pølse, Rullepølse,
Gedeost med skinke, Port salut, Gouda, gouda med pesto,Brie, Gorgonzola, en god skive ost
Tilbehør:frugt (melon mango, friske figner, passionsfrugt) Oliven, fyldte paprika med ost.
uhmm lækkert brød
lækre snegle uhmm de var gode...

Her opskrifterne:

De lyse italienske boller er bagt efter opskriften på verdens nemmeste boller.
600 g mel
6 dl vand
15 gram gær
1½ tsk salt
 røres sammen med en ske lad stå natten over.
Bollerne bage de første 10 min ved 250 dernæst 10-15 ved 200 grader.

De mørke boller er "alt godt fra Melskuffen boller"
200 gram hvedemel
200 gram spelt mel
100 gram knækkede hvedekærner
50 gram knækkede rugkerner
50 gram rugmel
2 tsk malt mel (det giver en mørk farve) kan undlades.
1 mørk øl 33 cl
15 gær
og 20 cl vand
evt lidt mere hvis dejen føles tør i det, den skal helst være våd og kunne røres med en ske

Dejen stilles på køl til dagen efter.

Til rosmarin brødet er jeg gået ud fra samme opskrift som til de nemme boller.
Jeg har bare brugt
300 gram Durummel
300 gram mel
15 gram gær
5 dele vand
1 del god Olie fx oliven.
Hæves i stegeso (ovnfast gryde med låg)
Brødet er drysset med Rosmarin og flage salt.
Bages 1 times ved 200 grader.

Lækre kanelsnegle

250 gram mel
125 gram smør
35 gram gær
1,25 dl mælk
1½ tsk sukker
½ tsk salt

Remonce
75 gram smør
75 gram rørsukker (gør det blir karamel agtigt)
1-2 tsk kanel.

gæren opløses i den kolde mælk.
mel, sukker, salt og smør i tern æltes sammen med mælkblandingen.
Rul dejen ud i ca 30x40 og smør den blandede remoncen på dejen.
rul dejen sammen og skær ca 12 stk.
sæt sneglene på bradepanden og lad hæve i ca 25 min
pensel med æg og bag dem i ovnen ved 200 grader i ca 15 min.
pynt evt med glasur når de er kølet af.

Chilimarieneret cocktailpølser er bare alm cocktail pølser rørt med sursød chilisovs og fået en tur i oven i 10 min så sursød sovsen er klistret fast på den varme pølse.


Opskriften på Mysli er her

250 gram havregryn
100 gram rosiner
100 gram abrikoser tørrede skåret i tern
100 gram hasselnødder
100 gram kokos
50 gram solsikke kerner
50 gram græskarkerner.
250 gram flyende honning
blandes sammen og fordeles i en bradepande.
sættes i ovn 25 min på 200 grader husk at vend ofte.







3 kommentarer:

  1. Tillykke med Mille og mums for en lækker brunch du serverede ;o) Det ser rigtig godt ud ;o)
    Håber du får en dejlig uge - klem Tina

    SvarSlet
  2. Tillykke med datteren. :-)

    Lækkert brunch-bord. Skal lige tjekke opskrifterne ud.

    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  3. Tillykke med Mille.
    Det ser bare lækkert ud.
    Her ville jeg gerne have spist med.

    Ha´en dejlig aften.

    Tak for din mail søde...

    Knus Susi

    SvarSlet

Tak fordi du læste mit indlæg.
Jeg elsker kommentar eller hilsner på min blog, så skriv gerne en hilsen til mig.
Alle indlæg bliver læst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...